Terugblik op het voorbije schooljaar '14-'15
Het voorbije jaar zijn we op zoek
gegaan naar de herkomst van de taal en hoe de Nederlandse taal zich verder
ontwikkelde door de eeuwen heen. Zowel hedendaagse, klassieke als Middelnederlandse
literatuur kwamen uitgebreid aan bod. Maar ook poëzie was een belangrijk
onderwerp dit schooljaar. Tussen deze grotere onderwerpen door, werden er ook
kleinere thema’s behandeld als humor, familienamen,….
In het eerste trimester kwam de
Middelnederlandse literatuur aan bod. We besproken twee werken, “Walewein” en “
Karel en de Elegast”. Deze werken vond ik moeilijk te analyseren door de
verouderde spelling en grammatica. Eens ik het verhaal begrepen had, vond ik de
vergelijking tussen de ridderepiek en de arthurepiek wel interessant. De werken
leren ons niet enkel hoe ze vroeger schreven maar ook hoe ze dachten, handelden,
enz. In het laatste trimester behandelden we ook de Marialegende ‘Beatrijs” dat
in tegenstelling tot de moedige ridderverhalen een veel gevoeliger en
ontroerender werk is. Ik was nooit eerder met middeleeuwse literatuur in
contact gekomen. Door deze werken heb ik me een beter beeld kunnen vormen van
zowel de evolutie van de Nederlandse taal op grammaticaal vlak als de evolutie en
genres binnen de middeleeuwse literatuur.
Dit jaar hebben we ook zelf een
literatuurles mogen geven over een vrij gekozen onderwerp over literatuur van
de voorbije eeuwen. Hierbij kregen wij voldoende vrijheid. Dit gaf ons de kans
zelf op onderzoek uit te gaan en op zoek te gaan naar onze eigen interesse
binnen het onderwerp. Buiten de literatuurles zelf heb ik ook veel bijgeleerd
over het opzoeken van betrouwbare bronnen en het opstellen van een
overzichtelijke lesbundel.
De Poëzielessen waren voor mij
niet altijd de leukste lessen. Poëzie was voor mij iets nieuw, iets waar ik nog
niet veel ervaring mee had. Uiteraard had ik wel eens eerder een gedicht
geschreven maar dat bleef uiteraard vrij amateuristisch. In de lessen hebben we
verschillende stromingen en dichters besproken. Hierdoor ben ik te weten
gekomen welke factoren een gedicht tot een hoger literaire niveau kunnen
tillen. Door het diverse aanbod aan gedichten is het soms moeilijk om een
voorkeur uit te drukken voor een bepaalde dichter of stroming. Ondanks het feit
dat we veel aandacht hebben besteed aan het bespreken van gedichten in de les vind
ik het nog steeds moeilijk om zelf een gedicht te bespreken. De vele symboliek
is voor mij niet altijd duidelijk. Wanneer de boodschap achter het verhaal te
abstract of te complex wordt, vind ik het helemaal niet meer leuk.
De opgelegde leesboeken waren
hedendaagse literatuur. Dit zorgde voor wat afwisseling tussen de literatuur-
en poëzielessen door. In mijn vrije tijd lees ik eerder commerciële boeken
zonder veel achtergrond en symboliek. Daardoor was het soms moeilijk om de
inhoud van de opgelegde boeken volledig te begrijpen. Gelukkig werden de boeken
in de klas uitgebreid besproken waardoor ik meer inzicht kreeg in de
hedendaagse literatuur. Uiteraard vond ik niet alle boeken even leuk. Mijn
favoriet was “Post voor Mevrouw Bromley” van
Stefan Brijs. De 500-tal pagina’s hadden mij op voorhand wat afgeschrikt maar toch
heeft het boek mij aangenaam verrast. In het verhaal werd er steeds spanning
opgebouwd waardoor het zeer vlot las. Ook de inhoud van het boek vond ik
interessant omdat het aansloot bij de lessen geschiedenis.
Na elk boek werd er van ons
verwacht een opdracht naar keuze te publiceren op onze leesportfolio. De
opdrachten waren o.a. het schrijven van een recensie en het bespreken van een
bouwsteen. Deze opdrachten hebben mij enorm geholpen bij het verder ontwikkelen
van mijn schrijfvaardigheden. Het verloopt al vlotter in tegenstelling tot het
begin van het schooljaar.
Dankzij het afgelopen jaar heb ik
veel bijgeleerd over de geschiedenis van de Nederlandse taal. Ik heb nieuwe
stromingen en nieuwe schrijvers ontdekt. Nu kan ik me een beter beeld vormen
over de herkomst van onze taal en hoe deze de afgelopen eeuwen evolueerde. Ook
mijn lees- en schrijfvaardigheden zijn verder ontwikkeld. Ik hoop voortaan ook
meer literatuur in mijn vrije tijd te lezen ondanks het feit dat ik geen verwoede
lezer ben. Ik zal er ook op letten om in de toekomst eerder voor een literair
boek dan een commercieel boek te kiezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten