Balansverslag


Terugblik op het voorbije schooljaar '14-'15
Het voorbije jaar zijn we op zoek gegaan naar de herkomst van de taal en hoe de Nederlandse taal zich verder ontwikkelde door de eeuwen heen. Zowel hedendaagse, klassieke als Middelnederlandse literatuur kwamen uitgebreid aan bod. Maar ook poëzie was een belangrijk onderwerp dit schooljaar. Tussen deze grotere onderwerpen door, werden er ook kleinere thema’s behandeld als humor, familienamen,….

In het eerste trimester kwam de Middelnederlandse literatuur aan bod. We besproken twee werken, “Walewein” en “ Karel en de Elegast”. Deze werken vond ik moeilijk te analyseren door de verouderde spelling en grammatica. Eens ik het verhaal begrepen had, vond ik de vergelijking tussen de ridderepiek en de arthurepiek wel interessant. De werken leren ons niet enkel hoe ze vroeger schreven maar ook hoe ze dachten, handelden, enz. In het laatste trimester behandelden we ook de Marialegende ‘Beatrijs” dat in tegenstelling tot de moedige ridderverhalen een veel gevoeliger en ontroerender werk is. Ik was nooit eerder met middeleeuwse literatuur in contact gekomen. Door deze werken heb ik me een beter beeld kunnen vormen van zowel de evolutie van de Nederlandse taal op grammaticaal vlak als de evolutie en genres binnen de middeleeuwse literatuur.

Dit jaar hebben we ook zelf een literatuurles mogen geven over een vrij gekozen onderwerp over literatuur van de voorbije eeuwen. Hierbij kregen wij voldoende vrijheid. Dit gaf ons de kans zelf op onderzoek uit te gaan en op zoek te gaan naar onze eigen interesse binnen het onderwerp. Buiten de literatuurles zelf heb ik ook veel bijgeleerd over het opzoeken van betrouwbare bronnen en het opstellen van een overzichtelijke lesbundel.

De Poëzielessen waren voor mij niet altijd de leukste lessen. Poëzie was voor mij iets nieuw, iets waar ik nog niet veel ervaring mee had. Uiteraard had ik wel eens eerder een gedicht geschreven maar dat bleef uiteraard vrij amateuristisch. In de lessen hebben we verschillende stromingen en dichters besproken. Hierdoor ben ik te weten gekomen welke factoren een gedicht tot een hoger literaire niveau kunnen tillen. Door het diverse aanbod aan gedichten is het soms moeilijk om een voorkeur uit te drukken voor een bepaalde dichter of stroming. Ondanks het feit dat we veel aandacht hebben besteed aan het bespreken van gedichten in de les vind ik het nog steeds moeilijk om zelf een gedicht te bespreken. De vele symboliek is voor mij niet altijd duidelijk. Wanneer de boodschap achter het verhaal te abstract of te complex wordt, vind ik het helemaal niet meer leuk.

De opgelegde leesboeken waren hedendaagse literatuur. Dit zorgde voor wat afwisseling tussen de literatuur- en poëzielessen door. In mijn vrije tijd lees ik eerder commerciële boeken zonder veel achtergrond en symboliek. Daardoor was het soms moeilijk om de inhoud van de opgelegde boeken volledig te begrijpen. Gelukkig werden de boeken in de klas uitgebreid besproken waardoor ik meer inzicht kreeg in de hedendaagse literatuur. Uiteraard vond ik niet alle boeken even leuk. Mijn favoriet was “Post voor Mevrouw Bromley” van Stefan Brijs. De 500-tal pagina’s hadden mij op voorhand wat afgeschrikt maar toch heeft het boek mij aangenaam verrast. In het verhaal werd er steeds spanning opgebouwd waardoor het zeer vlot las. Ook de inhoud van het boek vond ik interessant omdat het aansloot bij de lessen geschiedenis.
 
Na elk boek werd er van ons verwacht een opdracht naar keuze te publiceren op onze leesportfolio. De opdrachten waren o.a. het schrijven van een recensie en het bespreken van een bouwsteen. Deze opdrachten hebben mij enorm geholpen bij het verder ontwikkelen van mijn schrijfvaardigheden. Het verloopt al vlotter in tegenstelling tot het begin van het schooljaar.

Dankzij het afgelopen jaar heb ik veel bijgeleerd over de geschiedenis van de Nederlandse taal. Ik heb nieuwe stromingen en nieuwe schrijvers ontdekt. Nu kan ik me een beter beeld vormen over de herkomst van onze taal en hoe deze de afgelopen eeuwen evolueerde. Ook mijn lees- en schrijfvaardigheden zijn verder ontwikkeld. Ik hoop voortaan ook meer literatuur in mijn vrije tijd te lezen ondanks het feit dat ik geen verwoede lezer ben. Ik zal er ook op letten om in de toekomst eerder voor een literair boek dan een commercieel boek te kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten